Play More Together

Play more together!

Samen ontdekken,
leren en spelen

Welkom in dit digitale jaaroverzicht van Muziekschool Amsterdam waarin we je meenemen door 2022! Een jaar waarin samenspelen belangrijker was dan ooit, na een periode vol lockdowns. Wat is er leuker dan samen met anderen ontdekken wat muziek is en wat het voor jou betekent? Muziekschool Amsterdam en Muziekschool Amsterdam Noord dienen als huis van muziek. De plek waarin kinderen de kans krijgen om muziek te ontdekken en waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen tot wie ze willen zijn.

"Samenspelen, in alles wat we doen."

Directie: ‘Samen creëren,
daar ligt de focus’

Johan Akerboom, directeur Muziekschool Amsterdam Noord: “Het zoeken naar verbinding speelde een grote rol in 2022. Na de Corona periode waarin "solo" centraal stond, ligt de focus nu opnieuw op hoe je samen kunt vormgeven. Houd elkaar vast in de ontwikkelingen en stimuleer elkaar."

Muziek is overal en voor iedereen

Als we bij Muziekschool Amsterdam één ding hebben geleerd de afgelopen 90 jaar, is het dat muziek voor iedereen iets anders betekent. Daarom zijn we altijd op zoek naar vernieuwing en samenwerking, om samen tot nieuwe dingen te komen. We willen jonge Amsterdammers steeds meer handvatten aanreiken om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Zelfkennis, assertiviteit en zelfbewustzijn staan hierin centraal.

Vernieuwende programma’s

Muziek en technologie

Is het Muzieklab komen muziek en techniek samen. Hier word je uitgedaagd om creatief en met een kritisch oog aan de slag te gaan.

Klinkende cijfers

7.124

Amsterdammers worden geraakt met onze buiten-, en naschoolse educatie.

42.823

Amsterdammers worden geraakt met onze binnenschoolse educatie

235

leerlingen maakten gebruik van de kortingsregeling op basis van de Stadspas (waarvan 222 via het Jongerencultuurfonds)

1.032

kinderen namen dit jaar deel aan onze vakantieactiviteiten in meerdere disciplines

358

docenten hebben gewerkt in dienstverband en als ZZPer. De ondersteuning van het primaire proces is uitgevoerd door 24 collega’s.

7

cultuureducatiepartners en culturele partijen maakten gebruik van onze faciliteiten van onze ruimtes voor kantoorruimte, repetities en uitvoeringen

Meer weten? Bekijk de jaarrekening van Muziekschool Amsterdam
Meer weten? Bekijk de jaarrekening van Muziekschool Amsterdam Noord

Amsterdam
is muziek

Muziek is voor iedereen en overal in de stad. Ieder kind moet zich door middel van muziek kunnen ontplooien, ongeacht achtergrond, beperking, financiële draagkracht en waar je woont in de stad.

Muziek, de motor van ontwikkeling

Samenspelen staat centraal bij onze muziekscholen. We vinden het belangrijk dat kinderen met elkaar muziek maken om zo van en met elkaar te leren. Kinderen leren daarbij dat verschil de brandstof voor leren en ontwikkelen is.

Ervaren

Muziek ervaren kan op vele manieren: thuis met een koptelefoon of in de eerste rij tijdens een liveconcert. Er komen continu nieuwe mogelijkheden bij.

Maken

Door muziek te leren maken, ontdekken jonge mensen misschien wel een groot talent of een passie voor het leven.

Ontwikkelen

Jonge mensen leren samen te spelen door middel van muziek. Dat brengt hen in contact met anderen op een manier die ze vaak nog nooit hebben ervaren.

Deelnemen

Lang niet iedereen heeft makkelijk toegang tot muziek en muziekeducatie. Kunnen deelnemen aan muziekeducatie vraagt ook om sociaal bewustzijn.

"Muziek is overal en voor iedereen, want Amsterdam is muziek."

Volop successen in 2022

1.

Met de doorontwikkeling van ons aanbod leggen we de basis voor de vierde academie.

2.

De Muziekschool biedt een plek waar iedereen zich kan ontwikkelen. Daarom wordt er op meerdere plekken les gegeven en is de opening van een nieuwe locatie in gang gezet op de groeilocatie IJburg.

3.

Er is veel aandacht voor verdieping en verbreding van cultuureducatie door middel van de cultuurcoaches.

4.

Verschillende leerlingen vallen in de prijzen, een ontzettend knappe prestatie!

5.

In totaal spelen 685 leerlingen/studenten samen in een band, ensemble of orkest in een jaarprogramma of tijdens een workshop.

6.

In 2022 geven onze muziekvakdocenten les op 148 scholen.

Werken bij de leukste cultuureducatie club van Amsterdam? Gek van muziek en kinderen helpen ontwikkelen?