Successen in 2022

Samen vooruit

2022 is voor Muziekschool Amsterdam en Muziekschool Amsterdam Noord een bijzonder jaar. Na een moeilijke covidperiode breekt een jaar van herstel en optimisme aan dat voor een deel wordt overschaduwd door de zorgwekkende geopolitieke en economisch ontwikkelingen. Een weg terug blijkt niet meer te bestaan, maar het leven met de nieuwe realiteit wordt vol opgepakt. De behoefte om “samen vooruit” te gaan, is sterker dan ooit. Niet alleen van docenten, maar ook van leerlingen wordt een flinke dosis flexibiliteit gevraagd. Gelukkig blijft ons bereik groot en kunnen we, ook na een lastige covidperiode, blijven doorontwikkelen en groeien. We leveren een stevige bijdrage aan het culturele kapitaal van de stad, door de vele openbare presentaties en voorstellingen.

In de prijzen gevallen

Niet alleen de Muziekschool blijft zich ontwikkelen. Ook de leerlingen blijven zichzelf overtreffen. In 2022 vallen verschillende leerlingen in de prijzen. Zo speelt Delphine Palumbo op 2 april in een uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam in de finale van het Steinway Pianoconcours 2022. En niet zonder resultaat! Een vakkundige jury beloont haar prachtige spel met een welverdiende eerste prijs. Het succes houdt hier niet op. In mei behaalt Delphine opnieuw een eerste prijs tijdens de finale bij het 6e Rosa Spier Harpconcours. Ze wint op haar pedaalharp de eerste prijs in de finale. Een waanzinnige prestatie!

Doorstroom naar kunstvakopleiding

Ieder jaar stromen er talenten van Muziekschool Amsterdam door naar de kunstvakopleidingen. Dit jaar is harpleerling Charlotte Broady een van de gelukkigen. Zij wordt toegelaten op het Conservatorium van Amsterdam én Den Haag! Ze kiest er uiteindelijk voor om naar Den Haag te gaan om te studeren bij harpist Ernestine Stoop. Basgitaar Leerling Ravi Sorbach ziet óók een droom uitkomen. Hij mag beginnen aan de Jazz Academy, waar hij les krijgt van Peter Bjornhild.

Laimis Jofre

Jaarlijks organiseert het NBE de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcertvoor jonge componisten en ontvangt wel meer dan 100 zelf gecomponeerde stukken. De winnaar mag zijn/haar stuk uitvoeren op 1 januari in het Concertgebouw in Amsterdam. Dit jaar doet Laimis Jofre mee met zijn zelfgeschreven rap ‘4 nullen’. De jury is erg onder de indruk en is zelfs zo enthousiast dat de jonge rapper zijn nummer ten gehore heeft gebracht tijdens het Nieuwjaarsconcert in de Concertzaal in Amsterdam. Een bijzondere prestatie, zeker wanneer je weet dat de uitzending te zien was op nationale televisie.

De Jazzbands

In 2022 doen onze fantastische jazzbands mee aan het Prinses Christina Concours! Dit is een belangrijke wedstrijd voor jazzmuziek waaraan bijna veertig band meededen. De finale vindt plaats op 14 november in het Bimhuis. Op deze dag beoordeelt de vakjury, bestaande uit professionele muzikanten o.l.v. radiopresentator/muzikant Co de Kloet, wie er naar huis ging met de hoofdprijs. Tijdens de finale sleept Jazz Focus de hoofdprijs binnen, door te schitteren tijdens een spannende battle. Hiermee bemachtigen ze een plek in het voorprogramma van het Nederlands Studenten Jazz Orkest.

Aandacht voor talent

Kinderen van binnen én van buiten de muziekschool met bovengemiddelde motivatie en passie voor Pop, Jazz of Klassiek krijgen de kans om mee te doen aan de academieprogramma’s van Muziekschool Amsterdam en Muziekschool Amsterdam Noord. Door intensief samenspel in bands, big-bands en ensembles, genre-gerichte theorielessen en een inspirerend workshopaanbod ontwikkelen deze kinderen en jongeren zich tot grote hoogte. Ze staan op bijzondere nationale en internationale podia als het grachtenfestival en North Sea Jazz en winnen prijzen op concoursen, waaronder in 2022 opnieuw de eerste prijs van het Prinses Christina Jazzconcours. In samenwerking met Stichting Vrienden van Muziekschool Amsterdam zijn er zogeheten ‘scholarships’ voor het academieprogramma beschikbaar gesteld voor kinderen van ouders met een krappe beurs. Ruim tweehonderd leerlingen/studenten van Muziekschool Amsterdam en Muziekschool Amsterdam Noord doen mee aan het academieprogramma. Het speciale excellence klassiekprogramma van de academie biedt bijzonder getalenteerde kinderen/jongeren de mogelijkheden zich te ontwikkelen en voor te bereiden op een vakopleiding muziek.

Mees Vos

Met regelmaat horen we berichten over oud-Excellence leerlingen die professioneel carrière hebben gemaakt. Mees Vos, hoornist en oud-leerling van Muziekschool Amsterdam, werkte al als solo-hoornist bij de Staatskapelle Weimar. Inmiddels is hij aangenomen als solo-hoornist bij Symphonieorkest Phion. Daarnaast is hij hoofdvakdocent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag geworden en daarnaast ook nog voorzitter van het Nederlands Hoornisten Genootschap.

Jonathan Wegloop

Kortgeleden werd bekend dat hoornist Jonathan Wegloop, oud-leerling van Muziekschool Amsterdam, is aangenomen als hoornist bij het Koninklijk Concertgebouworkest en daarnaast als hoofdvakdocent aan het conservatorium. Tijdens zijn presentatie in het Concertgebouw werd de Excellence opleiding van Muziekschool Amsterdam met name genoemd als zijnde de bakermat van talent! Een prachtig compliment naar de docenten van Muziekschool Amsterdam.

Verbinding met de stad

Muziekschool Amsterdam heeft opnieuw het officiële kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoen we aan belangrijke kwaliteitsnormen die gelden voor bibliotheek- en cultuurorganisaties. Volgens de auditoren draagt de muziekschool door het stimuleren van samen muziek maken bij aan de verbinding in de stad. Wij zijn enorm trots dat we op alle onderwerpen aanzienlijk hoger scoorden dan het landelijk gemiddelde en willen iedereen bedanken voor het vertrouwen.

Lees wat we nog meer doen